Logopeda
Regina Kamionowska
Godziny pracy logopedy:
poniedziałek – 12.45 – 14.25
wtorek – 10.50 – 15.15
środa – 8.00 – 15.15
czwartek – 8.00 – 14.25
piątek – 8.00 – 12.35
Rodzicu!
Czy wiesz jak mówi twoje dziecko ?
Mowa odgrywa ważną rolę w kontaktach człowieka z innymi ludźmi. Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na kształtowanie jego osobowości. Dzięki rozumieniu mowy dziecko poznaje otaczający świat, dzięki umiejętności mówienia jest w stanie wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia. Według I. Styczek (autorki książki „ Logopedia” ) rozwój mowy trwa kilka lat i przebiega w kilku etapach, których czas trwania u dziecka normalnie rozwijającego się można określić w sposób następujący:
Okres melodii:
0-3 miesięcy życia
– dziecko płacze sygnalizuje swoje potrzeby,
– nawiązuje kontakt wzrokowy,
-uśmiecha się,
– reaguje na dźwięki,
– gimnastykuje narządy mowy: cmoka, ssie, otwiera buzię, wysuwa język.
3-6 miesięcy
– wydaje piski i krzyki oraz rozmaite dźwięki – głuży,
– rozpoznaje różnice między gniewnym a przyjaznym głosem,
– gimnastykuje narządy mowne.
6-12 miesięcy
– rozpoznaje nazwy częściej widzianych przedmiotów,
– wykonuje proste gesty, takie jak klaskanie dłońmi,
– krzyczy , by zwrócić na siebie uwagę,
– ćwiczy narządy mowne i słuch poprzez powtarzanie dźwięków wydawanych przez siebie i innych,
– wymawia szeregi sylab ma, ma… ba, ba…, ta, ta….- gaworzy,
– wymawia samogłoski: a, o, u, e, i oraz spółgłoski m, p, b, czasami t, d,
– powtarza własne i cudze słowa, które mogą mieć formę poprawną lub strzępki wyrazu – echolalia.
Okres wyrazu
1-2 rok życia
– pojawiają się pierwsze słowa: mama, tata, baba,
– wymawia samogłoski: a, o, u, y, i, e oraz spółgłoski: p, b, m, t, d, n, k, ś, czasem ć pozostałe spółgłoski zastępuje innymi, upraszcza grupy spółgłoskowe,
– rozumie i nazywa coraz więcej osób i przedmiotów,
– charakterystyczne są wypowiedzi jednowyrazowe, często jest to pierwsza sylaba lub końcówka,
– budowa słów jest uproszczona.
Okres zdania
2-3 rok życia
– znacznie poprawia się jakość wypowiedzi,
– wypowiada samogłoski: a, o, u, i, y, e oraz spółgłoski: p, pi, b, Bi, m, mi, f, fi, w, wi, ś, ź, ć, dź ,ń, ki, gi, k, g, ch, t, d, n, i,
– czasem pojawiają się s, z, c, dz,
– głoski trudne zastępują łatwiejszymi,
– mówi zdaniami 2-3 wyrazowymi,
– opowiada o wydarzeniach, które dzieją się „ tu i teraz”,
– potrafi już prowadzić rozmowę na przemian mówiąc i słuchając,
– reaguje na polecenia i pytania,
– mowa jest zrozumiała nie tylko dla najbliższego otoczenia.
Okres swoistej mowy dziecięcej
3-4 rok życia
– buduje zdania i opowiada historyjki.
– posiada coraz bardziej bogate słownictwo,
– stale zadaje pytania,
– wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski: m, mi, b, bi, p, pi, f, fi w, wi, k, ki, g, gi, ch, chi, ś, ź, ć, dź, ń, t, d, n, ni, l, li, j, ł, s, z, c, dz,
– dużo głosek powtarza w izolacji prawidłowo, jednak w mowie spontanicznej są one zastępowane łatwiejszymi.
4-5 rok życia
– pojawia się głoska r, czasem sz, ż, cz, dż,
– posiada rozbudowane słownictwo i potrafi używać zdań złożonych,
– umie przekazywać informacje,
– potrafi opowiadać o wydarzeniach, które miały miejsce wczoraj lub nastąpią jutro,
– zadaje wiele pytań.
5-6 rok życia
– utrwalane są głoski sz, ż, cz, dż, r
– dziecko mówi niemal tak dobrze jak rodzice,
– czasami robi błędy w odmianie niektórych wyrazów,
– słownictwo stale się rozwija.
7 rok życia
– wszystkie głoski dziecko wymawia prawidłowo,
– wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym, składniowym i logicznym,
– wciąż bogaci się słownictwo.
Kim jest logopeda?
Logopeda zajmuje się kształtowaniem mowy, prowadzi profilaktykę logopedyczną, czyli zapobiega powstawaniu wad wymowy, prowadzi terapię logopedyczną mającą na celu:
- Wykrywanie i usuwanie wad wymowy.
- Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej.
- Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
- Doskonalenie mowy już ukształtowanej.
- Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.
- Usprawnianie techniki czytania i pisania.
- Wdrażanie dzieci do obcowania z literaturą i sztuką oraz twórczej aktywności słownej.
Przyczyny wad wymowy.
- Zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego czyli:
– nieprawidłowa budowa języka,
– zniekształcenia zgryzu,
– anomalia zębowa,
– polipy,
– skrzywienie przegrody nosowej.
- Nieprawidłowe funkcjonowanie narządów mowy:
– niska sprawność języka, warg,
– zakłócona praca mięśni napinających i przewodzących wiązadła głosowe,
– brak pionizacji języka, co prowadzi do infantylnego połykania i w efekcie do wysuwania języka między zęby.
- Nieprawidłowa budowa narządów słuchu:
– zaburzenia analizy i syntezy słuchowej,
– wybiórcze upośledzenie słuchu,
– obniżenie słyszalności,
– zaburzenie słuchu fonematycznego.
- Niesprzyjające warunki do uczenia się mowy związane z czynnikami społecznymi
( uwarunkowania środowiskowe)
– nieprawidłowe wzorce wymowy,
– nieprawidłowa atmosfera, styl wychowania i postawa rodziców.
Kiedy należy udać się z dzieckiem do logopedy?
– wskazówki dla rodziców i wychowawców.
– Podczas artykulacji głosek s, z, c, dz, sz, ż cz, dż, t d, n dziecko wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargi. W każdym wieku jest to wada, z której się nie wyrasta. Im dłużej zwlekamy, tym bardziej wada się utrwala.
– Dziecko nawykowo mówi przez nos.
– Mamy wątpliwości czy dziecko dobrze słyszy.
– Dostrzegamy zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka.
– Dziecko zniekształca głoski, zastępuje je innymi nie znanymi w języku polskim, np. gardłowo wymawia r.
– Jeśli nasila się problem rozwoju niepłynności mowy ( powtarzanie sylab, zacinanie).
– Zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. d na t (dom= tom), w na f (woda=fota), g na k (gęś=kęś), b na p (buda=puda).
– Myli głoski o podobnym brzmieniu np. s-c (sala=cala), sz-cz (szyja=czyja)
Przykłady ćwiczeń artykulacyjnych
Ważnym elementem w terapii mowy są ćwiczenia oddechowe oraz ćwiczenia narządów artykulacyjnych. U uczniów z zaburzeniami mowy narządy artykulacyjne są mało sprawne co utrudnia prawidłową realizację poszczególnych głosek. Gimnastyka narządów mowy prowadzona systematycznie usuwa te trudności. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne wykonuje się nie tylko w pracy z logopedą, ale również w domu.
Poniżej przedstawiam przykłady ćwiczeń artykulacyjnych, oddechowych do wykorzystania w domu.
Ćwiczenia oddechowe:
– wciąganie powietrza nosem i wypuszczanie ustami
– puszczanie baniek mydlanych
– dmuchanie na wiatraczek
– nadmuchiwanie baloników
– dmuchanie na ręce rozłożone w kształcie głębokiego talerza
– nabieranie powietrza do buzi i przesuwanie go w prawo i lewo
Ćwiczenia warg:
– zakładanie wargi dolnej na górną i górną na dolną
– cmokanie
– parskanie
– nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza ustami
– wysuwanie wargi do przodu-tworzenie ryjka
– szeroki otwieranie ust i zamykanie
– wysuwanie warg do przodu jak przy realizacji głoski „u”
– rozciąganie warg jak przy głosce „i”
Ćwiczenia języka:
– wysuwanie języka do przodu – język wąski szeroki
– unoszenie szerokiego języka na górną wargę
– unoszenie szerokiego języka na górne zęby
– cofanie szerokiego języka wzdłuż podniebienia
– kląskanie
– mlaskanie
– ostrzenie przodu języka o górne zęby
– masaż języka przez wysuwanie i wsuwanie go między lekko zwarte zęby
Ćwiczenia żuchwy:
– opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze
– ruchy żuchwy do tyłu i do przodu
– zagryzanie dolnymi zębami górnej wargi i górnymi zębami dolnej wargi
– wykonywanie ruchów poziomych żuchwy przy rozchylonych wargach
– naśladowanie żucia gumy
Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
– ziewanie
– naśladowanie głosu gęsi ( gę, gę)
– chrapanie na wdechu i wydechu