WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM
DORADZTWA ZAWODOWEGO
SZKOŁA PODSTAWOWA
im. WOJCIECHA KĘTRZYŃSKIEGO
W PASYMIU
Pasym 2019 r.
PODSTAWY PRAWNE:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo Oświatowe (tekst jednolity Dz.U. 2018 poz. 996).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 60).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017, poz.1591 z późn. zm.). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r.,
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. 2001 nr 61 poz. 624 z późn. zm.). - Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół z dnia 28 marca 2017r., (Dz.U. 2017, poz. 703).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r.
w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. 2018, poz. 1601). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018r.
w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2018, poz. 1675).
ZADANIA STATUTOWE
I. Doradztwo zawodowe ma na celu umożliwienie uczniowi:
-
- Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do poznania samego siebie
i własnych predyspozycji zawodowych; - Poznanie zawodów i stanowisk pracy, rynku pracy oraz procesów na nim zachodzących i praw nim rządzących;
- Właściwe przygotowanie się do roli pracownika, czyli zdobycie wiedzy
i umiejętności związanych z poruszaniem się po rynku pracy; - Poznanie możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych zgodnych z potrzebami rynku pracy i własnymi predyspozycjami zawodowymi;
- Zaplanowanie własnej kariery edukacyjno – zawodowej.
- Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do poznania samego siebie
II. Doradztwo edukacyjno – zawodowe realizowane jest przez wszystkich członków Rady Pedagogicznej, a w szczególności przez doradcę zawodowego, wychowawców i pedagoga, przy współpracy rodziców oraz placówek, instytucji i zakładów pracy,
w szczególności poradni psychologiczno – pedagogicznych, urzędów pracy, Ochotniczych Hufców Pracy, przedstawicieli organizacji zrzeszających pracodawców.
III. Doradztwo edukacyjno – zawodowe jest realizowane na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb uczniów za pośrednictwem wielu zróżnicowanych działań, takich jak zajęcia lekcyjne, zajęcia edukacyjne z doradcą zawodowym, warsztaty, wycieczki zawodoznawcze, targi edukacyjne i pracy, spotkania
z przedstawicielami zawodów, przedstawicielami szkół i uczelni, absolwentami, praktyki, wolontariat.
IV. Doradztwo edukacyjno-zawodowe uwzględnia treści związane z:
-
- poznawaniem różnych zawodów i ścieżek edukacyjnych;
- diagnozowaniem własnych predyspozycji i preferencji zawodowych – zainteresowań, uzdolnień, mocnych i słabych stron, cech osobowości, ograniczeń zdrowotnych;
- konfrontowaniem własnych możliwości i osiągnięć z wymaganiami szkół
i pracodawców, - planowaniem własnej kariery edukacyjno –zawodowej
- analizą potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym
i międzynarodowym rynku pracy - radzeniem sobie w sytuacjach trudnych związanych z aktywnością zawodową;
- uzyskiwaniem podstawowych i dodatkowych kwalifikacji, również poza systemem oświatowym;
- rozwijaniem umiejętności interpersonalnych i autoprezentacji.
ZAKRES REALIZACJI ZADAŃ
I. Szkoła Podstawowa w Pasymiu realizuje doradztwo zawodowe przez prowadzenie zaplanowanych i systematycznych działań mających na celu wspieranie uczniów
w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
II. Doradztwo zawodowe jest realizowane:
- w klasach I – VI na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego. Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach I – VI szkoły podstawowej obejmują orientację zawodową, która ma na celu zapoznanie uczniów
z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień; - w klasach VII i VIII na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego. Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII szkoły podstawowej mają na celu wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego
i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy; - na zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- na zajęciach z nauczycielem wychowawcą opiekującym się klasą;
- w ramach wizyt zawodoznawczych, które mają na celu poznanie przez uczniów środowiska pracy w wybranych zawodach, organizowanych u pracodawców,
w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe i innych.
SPOSÓB REALIZACJI ZADAŃ
I. Doradztwo zawodowe na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego w klasach I – VIII realizują nauczyciele prowadzący te zajęcia.
II. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego w kl. VII – VIII prowadzi doradca zawodowy posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela doradcy zawodowego.
Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na działania związane
z realizacją doradztwa zawodowego; - prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego;
- opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami i pedagogiem, programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego oraz koordynacja jego realizacji;
- wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami i pedagoga, w zakresie realizacji działań określonych w programie;
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę,
w tym gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych
i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; - realizacja zadań w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
III. Doradztwo zawodowe na zajęciach w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej realizują: doradca zawodowy, pedagog lub inni nauczyciele, prowadzący te zajęcia.
IV. Przy organizacji i realizacji doradztwa zawodowego szkoła może współpracować z pracodawcami, placówkami kształcenia ustawicznego, placówkami kształcenia praktycznego oraz ośrodkami dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiającymi uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli lub instytucjami rynku pracy.
FORMY I METODY PRACY DORADCZEJ
- FORMY PRACY
- Formy adresowane do uczniów:
- Diagnoza i analiza potrzeb na podstawie obserwacji, wywiadów, ankiet.
- Indywidualne konsultacje i porady związane z dalszą edukacją (również dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
- Warsztaty grupowe, pozwalające na odkrywanie swoich zainteresowań, umiejętności i predyspozycji zawodowych, ukazujące potrzebę planowania własnej przyszłości zawodowej.
- Zajęcia grupowe, nakierowane na rozwój umiejętności społecznych
i interpersonalnych: komunikacji, współpracy, przezwyciężania stresu, asertywności. - Koła zainteresowań.
- Zajęcia grupowe umożliwiające poznanie różnych zawodów i związanych z nimi wymagań, filmy zawodoznawcze.
- Realizowanie treści zawodoznawczych na lekcjach poszczególnych przedmiotów.
- Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.
- Wyjścia i wycieczki szkolne do zakładów pracy.
- Tablica z informacjami na temat rekrutacji do szkół średnich i ofercie edukacyjnej na terenie powiatu i województwa.
- Udział dniach otwartych w szkołach średnich.
- Udział w konkursach z zakresu doradztwa zawodowego.
- Działanie samorządu szkolnego.
- Formy adresowane do rodziców uczniów:
- Indywidualne konsultacje i porady udzielane przez nauczycieli specjalistów na terenie szkoły.
- Kierowanie do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Szczytnie na konsultacje z doradcą zawodowym
- Zachęcanie i włączanie rodziców w proces doradczy szkoły np. poprzez przedstawianie wykonywanych przez siebie zawodów.
- Udział w dniach otwartych szkół ponadpodstawowych.
- Udostępnianie informacji edukacyjnych (prezentacja założeń pracy edukacyjnej na terenie szkoły na rzecz uczniów, informacji na temat zasad
i terminów rekrutacji) i zawodowych (o zawodach przyszłości).
- Formy adresowane do nauczycieli:
- Tworzenie warunków do wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą.
- Śledzenie losów absolwentów.
- Formy adresowane do środowiska lokalnego:
- Spotkania z przedstawicielami szkół średnich.
- Spotkania z przedstawicielami lokalnych firm i zakładów pracy.
- Współpraca z instytucjami wspierającymi pracę szkoły m.in. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Powiatowy Urząd pracy, Powiatowa Grupa Wsparcia Doradców Zawodowych, OHP.
- METODY PRACY DORADCZEJ:
- Metody aktywizujące (burza mózgów, dyskusja, giełda pomysłów, mapy myślowe) – wspólne pracowanie nad rozwiązaniem problemu.
- Drama – krótkie scenki i inscenizacje, odgrywanie ról.
- Metody plastyczne – komiksy, plakaty.
- Metody audiowizualne – wykorzystanie Internetu jako narzędzi zdobywania informacji, programy i prezentacje multimedialne.
- Filmy edukacyjne.
- Gry i zabawy rozwijające myślenie strategiczne.
- Trening komunikacji i zachowań społecznych, mini-wykłady, pogadanki, debaty.
SOJUSZNICY I ZASOBY
- Sojusznikami szkoły w realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego są:
- pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy,
- Powiatowa Grupa Wsparcia Doradców Zawodowych,
- Sieć współpracy doradców zawodowych przy WMODN w Olsztynie,
- pracownicy Młodzieżowego Centrum Kariery OHP,
- organizatorzy targów szkół ponadpodstawowych, targów pracy i edukacji,
- przedstawiciele szkół ponadpodstawowych z Olsztyna, Szczytna i innych okolicznych miast,
- rodzice,
- osoby wpierające organizację szkolnego doradztwa zawodowego (np. pracownicy zakładów pracy, przedstawiciele zawodów itd.),
- absolwenci szkoły.
2. Zasoby:
- opracowany Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego,
- wykwalifikowany doradca zawodowy,
- materiały z zakresu doradztwa zawodowo-edukacyjnego w bibliotece,
- narzędzia diagnostyczne do rozpoznawania predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów,
- zasoby internetowe: zasoby KOWEZiU oraz ORE (filmy, scenariusze, plakaty, broszury, publikacje), zasoby Internetu z zakresu doradztwa zawodowego, programy komputerowe.
TREŚCI I CZAS REALIZACJI PROGRAMU
Treści z zakresu doradztwa zawodowego będą realizowane w ciągu roku szkolnego na lekcjach wychowawczych, przedmiotowych, zastępstwach, zajęciach pozalekcyjnych oraz poza szkołą poprzez udział uczniów w wyjściach i wycieczkach, w spotkaniach i imprezach edukacyjnych związanych z wyborem szkoły ponadpodstawowej i poznawaniem zawodów.
TREŚCI PROGRAMOWE
Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO DLA KLAS I-VI
A. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I-III
- POZNANIE SIEBIE Uczeń:
- opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;
- prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;
- podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
- podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;
- podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
- ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY Uczeń:
- odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
- podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;
- opisuje, czym jest praca i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;
- omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;
- opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
- posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
- RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Uczeń:
- uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
- wskazuje treści, których lubi się uczyć;
- wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
- PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH Uczeń:
- opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
- planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
- próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.
B. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV-VI
1. POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW Uczeń:
określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
- wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania
w różnych dziedzinach życia; - podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
- prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób
z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
- ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY Uczeń:
- wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;
- opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
- podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
- posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
- RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Uczeń:
- wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki;
- wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
- samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
4. PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH Uczeń:
- opowiada o swoich planach edukacyjna-zawodowych;
- planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
- próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.
TREŚCI PROGRAMOWE
Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO DLA KLAS VII I VIII
- POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW Uczeń:
- określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
- rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
- dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;
- rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;
- rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
- określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;
- określa własną hierarchię wartości i potrzeb.
- ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY Uczeń:
- wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
- porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
- wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
- uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
- analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
- wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
- dokonuje autoprezentacji.
- RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Uczeń:
- analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
- analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
- charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej;
- określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
PRZEWIDYWANE REZULTATY (EFEKTY) I KORZYŚCI Z REALIZACJI WSDZ:
Dla uczniów i rodziców:
- Dostęp do informacji edukacyjnej i zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców.
- Świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.
- Kształtowanie odpowiednich postaw, nawyków, umiejętności i wiedzy oraz aktywności zawodowej uczniów.
- Mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia do nauki i pracy.
- Pomoc rodzinie w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych
z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci. - Przygotowania uczniów do pełnienia różnych ról społecznych.
Dla szkoły:
- Utworzenie na terenie szkoły bazy informacji edukacyjnej i zawodowej oraz zapewnienie jej systematycznej aktualizacji.
- Lepsze wyniki edukacyjne uczniów.
- Zwiększenie konkurencyjności szkoły.
- Realizowanie przepisów prawa oświatowego w zakresie doradztwa zawodowego.
Dla środowiska lokalnego:
- Zwiększenie trafności decyzji edukacyjnych uczniów wybierających szkołę średnią.
- Promocja lokalnych instytucji i zakładów pracy.
SZCZEGÓŁOWE DZIAŁANIA W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
FORMY REALIZACJI | OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Zajęcia zabawowe, odtwarzanie ról, odgrywanie scenek związanych z zawodami w klasach I-III | Wychowawcy klas, wychowawcy świetlicy |
Zajęcia warsztatowe dotyczące preorientacji zawodowej, wczesnego rozpoznawania predyspozycji osobowościowych, zainteresowań w klasach I-III | Wychowawcy klas, pedagog szkolny, doradca zawodowy |
Czasopisma, poradniki i informatory, artykuły na stronie internetowej szkoły, możliwość skorzystania z pracowni informatycznej | Wychowawcy, pedagog, doradca zawodowy, nauczyciele przedmiotowi |
Udział uczniów w olimpiadach i konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych, wyjazdy, edukacja teatralna. Organizowanie w szkole akcji i konkursów wspierających rozwijanie i prezentowanie własnych zainteresowań i talentów m.in. Mam Talent. |
Wychowawcy, nauczyciele |
Spotkania ze szkolnym doradcą zawodowym – poradnictwo indywidualne, testy orientacji zawodowej, indywidualne rozmowy dotyczące poradnictwa zawodowego oraz na temat predyspozycji zawodowych uczniów | Pedagog, doradca zawodowy |
Informowanie o spotkaniach i udział uczniów w dniach otwartych szkół średnich | Pedagog, doradca zawodowy, |
Przeprowadzenie pogadanek zawodoznawczych w klasach, zajęcia realizowane w oparciu o scenariusze dla poszczególnych bloków tematycznych. | Doradca zawodowy, pedagog |
Informacje o szkołach i zawodach (gazetki szkolne, tablica zawodoznawcza, internetowa baza informacyjna) | Doradca zawodowy, nauczyciel bibliotekarze |
Zajęcia związane z planowaniem przyszłości w ramach lekcji wychowawczych. Warsztaty dotyczące planowania kariery, w zakresie pokonywania stresu, organizowanie wycieczek zawodoznawczych | Doradca zawodowy, pedagog, wychowawcy klas |
Rozpoznawanie planów edukacyjnych i zawodowych uczniów.Badanie ankietowe, sondaż diagnostyczny, wywiad. |
Doradcy zawodowi, pedagog szkolny |
Rozmowy z wychowawcami, nauczycielami, rodzicami w zakresie wyboru zawodu, zainteresowań, kierunku kontynuowania kształcenia dla uczniów klas VIII.
Konsultacje indywidualne i spotkania poszczególnych klas z doradcą zawodowym dla uczniów klas VIII. Analizowanie dokumentacji uczniów (opinie z poradni, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinie ostanie zdrowia determinujące wybór zawodu) |
|
Włączanie placówek, instytucji i zakładów pracy w proces doradztwa zawodowego.
Wycieczki do zakładów pracy. Spotkania Udział w edukacyjnych wizytach studyjnych w zakładach pracy – poznawanie określonych grup zawodowych, np. fryzjer, kosmetyczka, mechanik samochodowy, stolarz, sklep internetowy. |
Doradcy zawodowi, pedagodzy |
Spotkanie z rodzicami i uczniami klas ósmych, informacja o przebiegu rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. | Doradca zawodowy, pedagog, wychowawcy klas |
Współpraca z Radą Pedagogiczną – ustalenie metod i form pracy zawodoznawczej w szkole | Doradca zawodowy, pedagog |
OCENA I EWALUACJA
Realizacja Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego powinna opierać się na stałym monitorowaniu, ewaluacji i kontroli podjętych działań. Kontrola powinna być dokonywana w celu usprawnienia i ulepszania realizowanych zadań lub wytyczenia nowych form pracy. Wykorzystana zostanie do tego technika wywiadu
i obserwacji. Ewaluacja pozwala także zaobserwować dynamikę procesu i rodzące się nowe potrzeby czy niezaplanowane rezultaty. Dzięki ewaluacji można dokonywać aktualizacji działań doradczych, odkrywać aktualne potrzeby i oczekiwania – co pozwala na długoterminowe planowanie działań.
link do pobrania pliku .doc:LINK
You must be logged in to post a comment.